Tips till den motvillige motionären

Vi vet ju alla att motion är bra för vårt välbefinnande på flera olika sätt. Och medan många älskar att få riktigt workout finns det också en hel del som gör sitt bästa för att hålla sig borta från allt vad träning heter. Känner man själv igen sig i den senare gruppen och önskar att man kunde gilla träning för att få alla fördelarna kommer här några tips som kanske kan hjälpa en på traven.

Underhållning under träningen

När man inte finner något intresse i träningsformer och övningar är det svårt att hitta motivationen att göra dem. Men om tristessen är en faktor som till synes alltid arbetar mot en gäller det att välja något som lämnar utrymme för underhållning under tiden. Detta kan vara allt från att lyssna på musik eller en ljudbok till att träna framför tv:n och samtidigt titta på en film eller serie.

Prova en elcykel

Cykling är en väldigt populär träningsform och har många fördelar. Men om cykling, precis som allt annat bara känns för jobbigt kan det vara värt att prova på en elcykel. Så länge man håller sig under 25 km/h får man assistans från elmotorn och det blir inte allt lika jobbigt att exempelvis cykla i motvind eller i uppförsbacke. Och som grädde på moset kan det också sänka mängden pengar man spenderar på bensin varje månad.

Ta trapporna oftare

Hissen och rulltrappan är två fantastiska uppfinningar. Men för den som aldrig tränar i sin vardag är det också två saker man helst borde undvika. Även om det inte är ofta man faktiskt stöter på dessa kan även små förändringar göra skillnad i det långa loppet.

Ta en titt på kosten

När man inte tränar alls löper man större risk att gå i upp i vikt. Vilket ju i sig är ett vanligt hälsoproblem idag. Att vara mer noga med vad man äter är ett bra steg mot bättre hälsa i något avseende. Känner man att man orkar kan det vara smart att räkna kalorier. En normal vuxen person behöver omkring 2 000 kalorier om dagen. Ligger man över det och inte tränar kan man börja gå upp i vikt.